Eiland hoppen op Hawai'i. - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Mike & Marina - WaarBenJij.nu Eiland hoppen op Hawai'i. - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Mike & Marina - WaarBenJij.nu

Eiland hoppen op Hawai'i.

Door: mikeenmarina

Blijf op de hoogte en volg Mike & Marina

11 Februari 2012 | Nederland, Amsterdam

Aloha!

Weer even een update vanaf het zonnige/bewolkte/regenachtige Hawai'i. Omdat het hier winter is, wisselt het weer best wel. Er zijn warmere, zonnige dagen, maar het kan ook fris zijn en af en toe regenen. Dit is bovendien per eiland erg verschillend. Zo is hier ook de natste plek op aarde te vinden!

Op Hawai'i heeft alles de meest moeilijk uit te spreken polynesische namen. Er zijn een heleboel leuke galgjewoorden!

We zijn onze reis over de Hawaiiaanse eilanden gestart op O'hau. Natuurlijk hebben we een blik geworpen op Waikiki Beach! Op dit ontzettend drukke, kunstmatig aangelegde strand lagen vooral veel Amerikanen te bakken... Het was wel een apart gezicht, omdat de wolkenkrabbers zo enorm dicht naast dit strand staan.

We zijn ook naar Pearl Harbor gegaan. We hebben hier een film gezien en zijn daarna naar het USS Arizona Memorial geweest. Dit was een gedenkplaats, die boven het gezonken schip lag. Veel lichamen zijn niet uit het schip gehaald, waardoor het ook een soort graftombe is. Er was een lijst van alle, meer dan 1000 mariniers, die in dat schip zijn omgekomen.
Ook hebben we het museum, waar veel persoonlijke herinneringen van overlevenden werden aangehaald, bezocht. Dit alles was erg indrukwekkend.

Ook hebben we een dagje surfers gekeken aan de Noordkust. Wat een gigantische golven! Je mag dan ook niet te dicht bij het water komen. Er staan vlaggetjes, waar je niet voorbij mag. Simpelweg, omdat je het niet overleeft als je de zee in wordt gesleurd. Er was die dag een surfwedstrijd. Hoewel de surfers vooral veel aan het wachten waren op goede golven, hebben we toch een paar mooie moves gespot. Die gasten zijn echt gek dat ze het water in gaan als er zulke golven zijn!

Daarnaast zijn we een dag naar Haunama Bay gegaan. Dit was een prachtige baai, welke eigenlijk een krater van een vulkaan was. Voordat we erheen mochten, moesten we eerst een instructiefilm kijken. We weten nu dat vissen onze vrienden zijn... ;) Het snorkelen hier was best mooi, maar er was een belangrijk hoogtepunt - we hebben een schildpad gezien! Hij (of zij) was lekker aan het eten van het koraal en stoorde zich totaal niet aan de mensen om zich heen. Wij hebben het dier ongeveer een half uur staan aangapen: wat een kalmte straalt zo'n beest uit! Het leukste was als hij even naar boven ging om te ademen: dan zie je zo'n klein koppie boven het wateroppervlak uit komen!

Na O'hau zijn we naar het eiland Kaua'i(hier is zo'n tongbreker!) gevlogen: de vlucht duurde maar liefst 15 minuten! Aldaar kregen we een lift van medereiziger Krissi naar ons hostel in het plaatsje Kapa'a. We verbleven hier in een beetje vreemd hostel... Het had geen ramen, er waren ratten en de lichten gingen om 21.30 uit. Bovendien liepen er veel 'interessante' figuren tussen. Een selectie: een man die voor maanden in een grot had gewoond, een zweverige, uitbundige vlaamse, een kopie van de moeder van Marina en een heleboel hippies, inclusief geur, haar, maar exclusief BH's... Het was aan de ene kant niet helemaal onze plek, aan de andere kant hebben we ook heel veel interessante, leuke mensen leren kennen! Het was in ieder geval een hele ervaring!

We zijn een dag naar de Waimea Canyon en de Kalalua look-out geweest, samen met Krissi (en haar auto). De Waimea Canyon was echt gigantisch. Prachtig om de verschillende grondsoorten in lagen te zien liggen. Als je goed keek, zag je ook berggeiten lopen. Daarna zijn we doorgereden naar de Kalalua look-out: hier zag je vanaf boven een diepe vallei die van de volgende vallei gescheiden werdt door dunne, hoge bergen. Heel mooi om te zien.
Op de terugweg heeft Krissi ons 'frozen yoghurt' laten proberen. Deze, naar Amerikaanse begrippen, gezonde snack is heerlijk, en de toppings van cookie-dough, oreo's, aardbeiden etc. maken het helemaal af! Wij zijn fan!

Ook hebben we een avondbootcruise gemaakt. Het originele plan was dat deze ons langs de Napali Coast zou voeren, maar vanwege het weer was dit niet mogelijk. Het werd dus een cruise langs de rustigere, minder mooie Zuidkust. Mike vond dit erg jammer, want dit stond op zijn Hawaiiwensenlijstje. Op het begin was de cruise niet echt leuk: het begon te regenen, door de mist zagen we erg weinig en de walvissen waren sporadisch aanwezig. Gelukkig klaarde het weer na een tijdje op. De humpback-walvissen kwamen ook in grote getalen tevoorschijn. Op een gegeven moment zaten we met een goed gevuld bord op schoot, terwijl we omringd werden door deze geweldige dieren. Overal zag je staarten, vinnen en waterspuiten uit het water komen. Dit was echt heel mooi. Daarna (met titanic muziek op de achtergrond, hahaha) samen naar de prachtige zonsondergang gekeken.

Grappig is dat op dit eiland overal kippen, hanen en kuikentjes rond lopen. De hanen zorgden voor een natuurlijke wekker en de kuikentjes voor een blije Marina!

Na ongeveer een week op Kaua'i zijn we naar Big Island gevlogen. Eenmaal in Hilo aangekomen hoorden we dat er helaas momenteel geen lavastromen zijn. Opnieuw een teleurstelling voor Mike: ook die stond op zijn verlanglijst. Hopen dat in de komende dagen nog een stroom lava ergens de grond uit komt. Allemaal duimen voor ons dus!

Verder hebben we onze 'American tour' gehouden. Deze bracht ons langs de Mc Donald's, Walmart en Macy's. De Walmart is echt gigantisch en je kunt er van alles kopen. Het assortiment varieert van kleding tot autoschoonmaakmiddelen, van oorbellen tot medicijnen, van bokshandschoenen tot tv's en van paintballgeweren tot manchettes... Mike wilde wel een manchette kopen, maar we dachten dat de douane dit wellicht een minder goed plan zou vinden...

Gisteren hebben we een zwartzandstrand bezocht en hebben hier heel mooi gesnorkeld. We hebben wederom schilpadden gezien. Deze waren nog veel groter en het waren er ook meer. Mike heeft er op een gegeven moment twee tegelijk gezien.
's Avonds zijn we voor de tweede keer naar de bioscoop hier gegaan die tegenover het hostel zit. Voor $1,50 p.p. is dit erg goed te doen.

Vandaag reizen we naar Volcano National Park, we zijn benieuwd! Helaas is het nu wel aan het regenen, dus we hopen op beter weer.

Zie ook de foto's!

Groetjes, Mike en Marina

• 12 Februari 2012 - 08:08

Caroline:

Lieve Mike en Marina

Jeetje wat hebben jullie weer veel meegemaakt zeg. Jullie kunnen het ook zo leuk vertellen. Geweldig.

Heel veel plezier en lekker genieten!!

Xxx Caroline

• 12 Februari 2012 - 09:48

Karin:

leuk weer wat foto's erbij, en zo te lezen gaat het goed met jullie houden zo.

• 12 Februari 2012 - 13:21

Jolijn:

Weer zon superleuk verslag! En die foto's lijken wel rechtstreeks uit een tijdschrift van national geografic; waanzinnig!
    Geniet ervan jullie twee en hopelijk krijgen jullie alles te zien wat jullie hopen.
    Groetjes Jolijn

• 13 Februari 2012 - 11:41

Sandra Vessies:

Leuk verslag en zeker leuke foto's :)!!

Veel plezier nog!! xxx

• 14 Februari 2012 - 13:09

Anouk:

Haha! Een kopie van de moeder van Marina, die vind ik nog het mooiste!

• 23 Februari 2012 - 20:44

Laure:

Wauw wat een gave foto's, wat hebben jullie het toch naar en dan ook nog af en toe regen... Geniet ze!

xxx Laure

• 29 Februari 2012 - 12:19

Cor:

Hoi Marina en Mike,
    We hebben Marga op het vliegtuig gezet en met een kwartiertje vertraging is ze vertrokken. Veel plezier!